idsdb

Koronarografia – chirurgia naczyniowa

Najpierw lekarz, potem bieganie

Sport jest bardzo zdrowy i ma doskonały wpływ na stan serca i całego układu krwionośnego. Regularne ćwiczenia mogą sprawić, że będziemy czuć się lepiej, a nasz organizm będzie funkcjonował znacznie lepiej. Systematyczny trening jest dobry rozwiązaniem dla każdego, jednak nie wszyscy powinni ćwiczyć w taki sam sposób.

Gdy pomyślisz o wysiłku, jaki wykonują zawodowi sportowcy, z pewnością szybko uznasz, że nie dałbyś rady tak długo biec, tak szybko płynąć czy tak dużo podnieść. A ile jesteś w stanie osiągnąć? O to warto zapytać lekarza. Osoby młode, które nie miały do tej pory żadnych problemów ze zdrowiem mogą zacząć trening właściwie z dnia na dzień, bez dużej ostrożności.

Osoby po 50-tce, osoby otyłe i ci, którzy cierpią na przewlekłe choroby również mogą ćwiczyć, ale zbyt gwałtowny start lub niewłaściwa intensywność ćwiczeń prowadziłyby do dużej ilości zdrowotnych problemów. Sport zamiast pomóc, stałby się powodem nowych kłopotów. Co może pójść nie tak, gdy zabieramy się za trening niewłaściwie? Przede wszystkim gwałtowny zryw po latach stagnacji na kanapie to „szok” dla serca, które nie lubi tak gwałtownych zmian.

Jeśli nasza krwionośna pompa jest dodatkowo osłabiona lub po zawale, zbyt ciężkie ćwiczenia mogą skończyć się w szpitalu. Poza tym, cierpieć będą również nieprzygotowane na duży wysiłek stawy, ścięgna oraz mięśnie. Słaby, niewytrenowany organizm może okazać się mniej wydolny, niż byśmy sobie tego życzyli.

Zamiast testować jego aktualne możliwości, lepiej stopniowo zwiększać intensywność treningu i ćwiczyć na tyle, na ile nas w danym momencie stać.